The Blob

To blob or not to blob :) [allusie]

Engelse literatuur van Teuntje de Kruijff en Loanne Otten (6VA)

Greetings from the blob



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Loanne: boekverslag 2: Cecelia Ahern - If you could see me now

1. Beschrijvingsopdracht

A Complete titelbeschrijving
Cecelia Ahern, If you could see me now, London: HarperCollins, 2005.

B Korte motivatie boekkeuze
Ik heb dit boek gekozen omdat de titel en de tekst op de achterkant van het boek mij heel erg aanspraken. Daarnaast had een vriendin van mij dit boek gekocht en, na het gelezen te hebben, raadde ze me aan om dit boek ook te gaan lezen.

C Korte weergave inhoud
Het hele verhaal draait eigenlijk om de vierendertig jarige vrouw, genaamd Elizabeth. Elizabeth is erg perfectionistisch, houd van orde en wil maar al te graag alles onder controle hebben. Ze is een interieur ontwerpster (binnenhuisarchitect) en heeft haar eigen bedrijf, dat ze met alle perfectie probeert te runnen. Helaas wordt ze ‘tegengewerkt’ door haar jongere zusje Saoirse en het zesjarige zoontje daarvan: Luke. De drankverslaafde Saoirse zit constant in de problemen, waarna Elizabeth zich verplicht voelt om haar hier weer uit te redden. Dit is echter niet de enige taak waar Elizabeth mee wordt opgezadeld. Zo moet zo noodgedwongen de opvoeding van Luke op zich nemen, omdat Saoirse dit vertikt en ook niet kan. (Elizabeth had echter nooit kinderen willen hebben en zit daar maar mooi mee opgezadeld). Daarnaast probeert ze ook nog voor haar vader te zorgen, die aan een stuk door loopt te klagen.

Het hele leven van Elizabeth verloopt volgens een bepaalde volgorde en het lijkt net dat ze nog nooit van het woord plezier heeft gehoord. Hier wordt echter verandering in gebracht wanneer Ivan haar leven binnendringt.
Luke word de nieuwe beste vriend van Ivan. Dit lijkt allemaal heel gewoon, maar dat is het zeker niet. Elizabeth kan Ivan helemaal niet zien, het is namelijk een ‘onzichtbare’ vriend! In het begin is ze een beetje ongerust, maar dan komt ze erachter dat het een normaal verschijnsel is. Als het goed is zal de ‘onzichtbare’ vriend na 3 maanden wel weer verdwenen zijn.

Het blijkt echter dat Ivan niet zomaar een onzichtbare vriend is. Hij is afkomstig uit een andere wereld: fantasiewereld, en bestaat ‘echt’. Ivan is een volwassen man, wiens baan het volgende is: het (tijdelijk) bevriend raken met kinderen. Hij heeft de taak kinderen te helpen die hem nodig hebben, en dus een probleem hebben. Door bevriend te raken met deze kinderen kan hij die problemen oplossen.

Het rare is echter dat Luke helemaal geen problemen heeft. En dan begint Elizabeth ook nog, Langzaam maar zeker, de aanwezigheid van Luke te voelen. Op een gegeven moment kan ze hem zelfs zien. Ze denkt dan dat hij de vader is van Sam, een ander vriendje van Luke. Een feit is echter dat alleen Elizabeth en Luke de ‘onzichtbare’ man zien.

Al gauw wordt duidelijk waarom Ivan nou eigenlijk daar is, namelijk niet vanwege Luke, maar Elizabeth! Het was Ivan’s taak om Elizabeth te helpen bij het verwerken van haar traumatische jeugd. Toen Elizabeth klein was, heeft haar moeder het hele gezin in de steek gelaten, ze is ineens weggegaan en nooit meer teruggekomen. Elizabeth moest toen voor haar kleinere zusje Saoirse en haar vader zorgen. (Om deze reden is haar vader zo afstandelijk en ook altijd aan het zeuren. Het vertrek van zijn vrouw heeft hem kapot gemaakt en hij wacht zelfs nu nog elke dag op haar terugkeer. Ook Elizabeths huidige gedrag is beïnvloed door het vertrek van haar moeder). Ivan helpt met het verwerken van Elizabeths trauma en zorgt ervoor dat ze weer plezier in het leven krijgt. Ze ondernemen samen van alles en raken ook erg op elkaar gesteld. Het is echter onmogelijk voor hen om samen te zijn.
Wanneer Elizabeth haar problemen verwerkt heeft, kan ze Ivan ook niet meer zien. (dat is overigens altijd zo, bij ‘onzichtbare’ vrienden). Ivan is erg verdrietig, maar hij heeft zijn taak wel volbracht. Elizabeth is weer een gelukkig mens en heeft haar verleden verwerkt, waarna ze zich nu eindelijk op het heden en de toekomst kan richten.

2. Verdiepingsopdracht

A. Voordat ik het boek had gelezen had ik eigenlijk twee verwachtingen. Voordat ik de achterkant van het boek had gelezen, dacht ik dat het verhaal misschien zou gaan over twee mensen (een man en een vrouw) die met elkaar een soort e-mail relatie hebben en elkaar graag een keer wilden zien. Dit heb ik namelijk een keer bij een film gezien. Toen ik de achterkant had gelezen, had inmiddels een vriendin ook al verteld dat het verhaal ging over een onzichtbare vriend. Dus toen wist ik het al een beetje. Maar toch zat het verhaal nog vol verassingen.

B.
Mijn ‘echte’ verwachting is dus niet uitgekomen, het lijkt er zelfs niet op.

C. Het verhaal speelt zich af in het stadje Baile na gCroíthe, in Ierland, tijdens het eind van de 20e of het begin van de 21e eeuw.

D. Het verhaal gaat over de verwerking van een traumatische jeugd.

E. De verhaallaag: Er is een zeer perfectionistische en geordende vrouw, Elizabeth. Ze leeft voor haar baan en kampt met een aantal problemen. Zo probeert ze haar (aan drank verslaagde) zus op het goede spoor te krijgen en haar zoontje Luke op te voeden. Daarnaast is het haar taak om haar vader te verzorgen en te helpen. Dan krijg Luke een nieuwe ‘onzichtbare’ vriend, die Elizabeth op een gegeven moment ook (tijdelijk) ziet. Ook zij raakt bevriend met hem, maar dit is van korte duur. Op het einde van het verhaal kan ze hem niet meer zien. Betekenislaag: het verwerken van een jeugdtrauma. Elizabeth verwerkt haar verleden met behulp van Ivan en Luke. (het boek is dus een psychologische Roman).

3. Evaluatie

A. Ik vond dit echt een geweldig verhaal. Ik vind het leuk dat de schrijfster fantasie met de werkelijkheid heeft vermengt en dat ook nog op een leuke manier. Het is bijvoorbeeld erg leuk om te lezen hoe Elizabeth in het begin reageerde, toen ze Ivans aanwezigheid wel voelde, maar hem nog niet zag. Ze snapte er werkelijk niks van. Daarnaast waren ook de passages dat Elizabeth Ivan wel kon zien, maar anderen niet, erg leuk. Ook vind ik het goed van de schrijfster dat ze de verwerking van een jeugdtrauma weet te combineren met zo’n verhaal. Het verhaal is namelijk erg fantasierijk en leuk geschreven, maar het bevat ook nog een goede diepgang.

B. De verdiepingsopdracht vond ik eigenlijk helemaal niet moeilijk. Naar mijn mening snap ik het verhaal ook erg goed, dus dan is het niet zo moeilijk om zulke opdrachten te maken.

C. Er waren dan ook geen opdrachten waar ik echt moeite mee had.












Geen opmerkingen: