The Blob

To blob or not to blob :) [allusie]

Engelse literatuur van Teuntje de Kruijff en Loanne Otten (6VA)

Greetings from the blob



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teuntje, Boekverslag 2: Stephen King - The girl who loved Tom Gordon

1. Beschrijvingsopdracht:

De titel van het boek is ‘The girl who loved Tom Gordon’. Het boek heeft deze titel omdat de hoofdpersoon, een meisje genaamd Trisha, helemaal weg is van de Red Sox, en vooral van de speler Tom Gordon. Hij komt veel in het boek voor in de vorm van haar gedachten.
Ik heb dit boek gelezen omdat ik boeken van Stephen King over het algemeen erg goed vind. Dit boek van hem had ik nog niet gelezen, en was toevallig aanwezig in het engels in de bibliotheek. Daarnaast was het boek niet al te dik, wat prettig was aangezien ik meerdere boeken tegelijk moest lezen voor verschillende vakken.

Samenvatting:

Het negenjarige meisje Trisha McFarland gaat samen met haar moeder en haar oudere broer Pete naar de Appalachian Trail om daar te wandelen. Pete en haar moeder krijgen onderweg ruzie, en Trisha is dit zo zat dat ze even achterblijft en van het pad af gaat om te plassen. Als ze klaar is merkt ze dat ze de weg niet meer kan vinden. Doordat ze rondloopt om het pad terug te vinden raakt ze steeds verder verdwaald in de bossen. Hierin zijn allemaal vervelende dingen aanwezig, zoals wespen, slangen, moerassen, muggen en Het Ding. Dit Ding achtervolgt haar steeds, ze weet dit door een stemmetje in haar hoofd dat steeds vervelende dingen tegen haar zegt. Ze moet een paar nachten overnachten in het bos voordat ze wordt teruggevonden. Om in slaap te komen luistert ze steeds naar haar walkman waarop ze een radiozender kan ontvangen die iedere avond live verslag doet van de Red Sox wedstrijden. OP den duur is dit haar enige troost. Als ze lang genoeg alleen is geweest begint ze ook te verzinnen dat haar favoriete speler, Tom Gordon, bij haar is. Op deze manier presteert ze het om in leven te blijven en de bewoonde wereld uiteindelijk terug te vinden.

2. Verdiepingsopdracht:

Ik verwachtte vrij veel van het boek, omdat het geschreven is door Stephen King. Andere boeken die ik van hem had gelezen vond ik stuk voor stuk erg goed, daarom had ik ook hoge verwachtingen voor dit verhaal.
Mijn verwachtingen over het boek zijn helemaal uitgekomen. Het is allemaal erg mooi beschreven en je kunt je echt inleven in Trisha. Ook het concept van het verdwaald zijn vond ik leuk, omdat ik nog nooit een boek heb gelezen dat over dit onderwerp ging.
Het verhaal speelt zich af in een uitgestrekt bos in Amerika. De ruimte is erg belangrijk, omdat eigenlijk het hele verhaal hierom draait. Het heeft de functie om angst op te wekken. Dit lukt wel aardig, omdat je je inleeft in Trisha die als negenjarige verdwaald is in zo’n uitgestrekt bos. Ook zijn er allemaal enge elementen in het bos aanwezig, met als hoogtepunt Het Ding dat haar steeds achtervolgt.
Het thema is denk ik vooral wat mensen doen als ze uit de beschaafde wereld wegraken op een of andere manier. In dit geval is dat dus verdwaald zijn in een bos. Trisha is zeker een week alleen, en in die week doet ze dingen die ze normaal niet zou doen.Zo is er een stuk waarin ze visjes probeert te vangen in een beek. Uiteindelijk vangt ze er één en eet deze rauw op. Daarna zegt ze tegen zichzelf dat niemand thuis dit ooit te weten hoeft te komen. Ook verzint ze voor zichzelf mensen om tegen te praten. Soms haar vader, soms haar beste vriendin, maar meestal Tom Gordon. Op den duur gelooft ze echt dat hij bij haar is. Dit komt ook niet voor in een ‘normale’ situatie.

3. Evaluatie:

Ik vond het een erg leuk boek om te lezen, omdat het een origineel thema had. Je beleeft eigenlijk hoe het is om enkele dagen verdwaald te zijn, en hoe eng dat eigenlijk is. Ook is alles erg mooi en gedetailleerd beschreven. Je kunt een vrij precies beeld vormen van hoe alles eruit moet zien. Er zitten aardig wat spannende stukjes is, wat ik ook op prijs stel.
De verdiepingsopdracht vond ik niet zo moeilijk. Het was duidelijk wat de opdracht was, en dus was het ook makkelijk te maken. Het thema vond ik wel wat lastig te bepalen, maar ik denk dat ik er wel vrij dicht in de buurt zit.

Recensie:
Een negenjarig meisje raakt tijdens een wandeling met haar moeder en haar oudere broer verdwaald in de uitgestrekte bossen van de Appalachian Trail. Ze komt terecht in een wildernis vol enge, angstaanjagende dingen. Om de paniek te onderdrukken luistert ze naar haar walkman, waarop ze de wedstrijden van de Red Sox kan horen. Vooral Tom Gordon is erg belangrijk voor haar. Na een tijdje begint ze te geloven dat hij echt bij haar is. Negen dagen later wordt ze ziek en hallucinerend teruggevonden.
De angstgevoelens worden erg goed weergegeven, je kunt je helemaal inleven in de kleine Trisha. Het bevat veel horrorelementen en onwerkelijke dingen. Het is zeker een aanrader voor mensen die van spannende boeken houden.

Geen opmerkingen: